יום חמישי, 15 בנובמבר 2018

ויצא תשע"ט

"הכי אחי אתה ועבדתני חנם, הגידה לי מה משכרתך"(כט, טו)

לסדר את המנקה

ערב אחד, ישב אודי להכנת שעורי הבית במתמטיקה כאשר נזכר כי השאיר את הספר בכתה. במהירות רץ לכיוון בניין הלימודים במטרה לקחת את הספר לפני שהבניין ייסגר. כשהתקרב, נשם לרווחה וראה אורות דלוקים בכתות השונות.

בזריזות נכנס למסדרון ופנה לכיתתו כאשר עיניו נחו על המנקה המבוגר המתכופף ומרים באחת הכתות את הכסאות. אודי לא יכל לסבול את המראה ונכנס לכתה בה עבד המנקה. מיד הציע לו עזרה וחיש מהר הרים אודי את הכסאות בכתה זו ובכתות האחרות. המנקה, לא הפסיק להודות לו והתאונן בפניו על הקושי הגדול בעבודה זו. "אם לא הייתי זקוק לכסף זה נואשות מזמן הייתי עוזב. התלמידים פה כפויי טובה. לא חושבים כמה כסאות אני צריך להרים כדי לשטוף את הרצפה. ובסוף עוד מתלוננים שלא נקי... ולא אזכיר את הדפים הזרוקים בכל מקום שגם אותם מישהו צריך להרים..."
אודי שמע את הדברים תוך כדי עזרה למנקה המבוגר כשלפתע הבזיק במוחו רעיון. "האם תרצה שאדאג לך לעזרה בהרמת הכסאות ובהרמת הלכלוכים?" "בוודאי" ענה המנקה, "אני מוכן לדאוג לכך בשמחה תמורת 40 ש"ח ליום בלבד. אני אדאג להרמת הכסאות והלכלוכים וכל מה שישאר לך זה שטיפת בית הספר שאותו תוכל לעשות טיק טק".
אודי והמנקה לחצו ידיים, ושניהם יצאו מהמפגש בשמחה גדולה. אודי, על ההזדמנות העסקית שנקרתה בדרכו, והמנקה על ההקלה הגדולה בעבודתו הקשה.
למחרת, בשעת ארוחת הצהריים בחדר האוכל, קם אודי על רגליו, נטל את המיקרופון וביקש לדבר אל כלל תלמידי הישיבה התיכונית. לאחר השקטת חבריו והתלמידים הרבים פנה לכולם וסיפר על המפגש שלו אמש עם המנקה המבוגר. אודי היטיב לתאר את סבלו ותסכולו של המנקה שמגיע יום אחרי יום לשטיפת הרצפות ומגלה כתות מלוכלכות, מבולגנות וכסאות זרוקים בכל מקום. וכך, במשך כרבע שעה הוסיף ותיאר את קשייו של המנקה ואת תסכולו הרב. "ובכן", חתם את דבריו, "אני מבקש שתצאו איתי למסע אהבת ישראל ונסייע למנקה במלאכתו. אני מציע שכל אחד ידאג להרמת כסא ולהשארת כתות מאורגנות ומסודרות. מי איתי?" שאל-חתם אודי.
הידיים הונפו כמובן אל על, והנערים התרגשו מהמשימה העומדת בפניהם. 
בהשמע הצלצול האחרון, בזריזות מרשימה, הורמו כל כסאות בית הספר והלכלוכים נעלמו כלא היו.
אודי סרק את הכתות השונות ושמח על הקלות בה הצליח להרוויח את הכסף אותו הבטיח לו המנקה.
לאחר כמה שבועות כאלו, ספר אודי את הכסף אותו הרוויח וחייך לעצמו בהנאה גדולה.
האם נהג אודי כראוי, והאם הוא צריך להחזיר את הכסף משום שהרויח על ידי גניבת דעת?

תשובה:

הגאון הרב מאיר מאזוז שליט"א:
אודי לא צריך להחזיר את הכסף. הטעם הוא, שהוא הצליח לשכנע את התלמידים בכושר הדיבור שלו ויכולת השכנוע לסדר את בית הספר. דיבור ושכנוע זה דבר חשוב מאד. צאו וראו כמה משלמים לפסיכולוגים ולעורכי דין, וכל עבודתם זה דיבורים בלבד. 
ועוד סיבה שהכסף מגיע לאודי: מסתבר שברגע שהוא אמר למנקה שהוא אחראי על הסדר – האחריות מוטלת עליו, והוא השכיר את עצמו לעשות את העבודה. אם דברי ההתעוררות ומוסר שדיבר לא יצליחו לעורר את התלמידים לסדר את בית הספר, הוא יהיה צריך לנקות בעצמו. עכשיו, בזכות דברי המוסר והשכנוע, המצב יהיה טוב לכמה שבועות.
לסיכום: אודי אינו צריך להחזיר את הכסף למנקה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רשומות פופולאריות