"לא טוב היות האדם לבדו"
טעות מוצלחת
(על פי הספר חשוקי חמד נדה דף כ ע"ב)
סיפורנו עוסק באחד הרבנים אשר נשלחים אליו מכתבים מדי יום, בין לגבי שאלות בהלכה, עצות בעניני עסקים, וכן שאלות ברפואה ובפיקוח נפש. כמובן שהרב עושה מאמצים לענות לכל המכתבים. והנה, יום אחד הגיע אל הרב מכתב ובו שאלה בענין שידוך. הרב בדק את הענין ולפי הבנתו סבר שהשידוך אינו טוב ולכן השיב בשלילה. באותו יום הגיעה אליו שאלה נוספת בענין עסק מסוים והרב השיב 'ברכה והצלחה'.
אולם, הרב טעה ובמקום להכניס למעטפה של השאלה בענין השידוך את התשובה השלילית הכניס שם את התשובה 'ברכה והצלחה'. השליח לקח את המעטפה ושלשלו לתיבת הדואר. מאוחר יותר, רצה הרב להכניס למעטפה של השאלה בענין העסק 'ברכה והצלחה', אך אבוי, ראה שהתבלבל ובטעות הכניס כבר את התשובה לשאלת העסק למעטפת השידוך! חשב הרב מעט והבין שאין דרך חזרה שכן אינו זוכר למי נשלחה המעטפה הקודמת. מיד פנה הצידה והתפלל שלא תצא חלילה תקלה מתחת ידו.
לאחר כמה שנים באו אל הרב זוג עם כמה ילדים לקבל את ברכת הרב, ומספרים לרב, שבשעה שעמדו לגמור את השידוך הורי החתן מאד לא רצו את השידוך מכמה טעמים, וכמעט שהשידוך התבטל. ברגע האחרון יעץ להם אחד מקרובי המשפחה לשלוח את השאלה לרב, וכאשר יאמר כן יעשה. אכן, הרב השיב 'ברכה והצלחה', וכתוצאה מכך השידוך יצא אל הפועל, וב"ה התחתנו בשמחה ובאושר. היום, הם אמרו "אנחנו מרוצים ושמחים מאד, והכל בזכות ברכת הרב שאלמלא בירך בברכה והצלחה לא היינו נישאים כלל. כהוקרת תודה אנחנו רוצים להביא תרומה של אלפי שקלים לישיבות והמוסדות שתחת הנהגתו של הרב".

תשובה:
הרב חיים קניבסקי שליט"א:
הרב אינו צריך להודיע שאירעה לו טעות, כי היתה לו סייעתא דשמיא ולא אירעה תקלה על ידו. ידוע הדבר, שאדם חכם וירא שמים, העונה לשאלות הרבים ומקדיש את חייו לטובת הכלל, יש לו סייעתא דשמייא מיוחדת, ונראה שגם סכום הכסף שנתנו לרב עבור הברכה מותר לו לקחתו, כי הכל היה בזכות הסייעתא דשמיא שלו.
והוסיף הרב קנייבסקי לספר שגם לו זה קרה פעם שבתוך המכתבים שנשלחו אליו, היו לו שני מכתבים, אחד ביקש לברר על מקור של מימרא מסוימת בחז"ל, ואחד שזיווגו עם אשתו לא עלה כל כך יפה, ולאחר סיפור הדברים שאלו אם במצב זה ימשיך לחיות עם אשתו או לגרשה, והנה התחלפו לו המכתבים, ולזה ששאל בענין הגירושין שלח את המקור של המכילתא, הלה הגיע לאחר כמה ימים אל הרב ואמר לו אני שלחתי מכתב בענין הגירושין, והרב שלח לי מקור במכילתא ואכן עיינתי שם, ויצא לי שלא לגרשה, ובעזרת השי"ת אשתדל להמשיך לחיות עמה.
הרב קנייבסקי ראה בזה השגחה משמיים שכך יהיה ולא אמר להם שהיתה טעות.
לסיכום: הרב קנייבסקי - זה סיעתא דשמיא של הרב המשיב ומותר לו לקבל את התרומה של הזוג.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה